luty 2023

Zielone parkingi – dlaczego ich potrzebujemy?

Hadart

Dlaczego potrzebujemy parkingów?

W dobie powszechnej mobilności, rozwoju dużych aglomeracji miejskich, samochód stał się dobrem powszechnym.W Polsce 86,2% społeczeństwa deklaruje posiadanie auta[1], a kolejne 5% deklaruje chęć jego zakupu w najbliższym czasie. Nawet w obliczu zmieniających się przepisów UE dotyczących produkcji drogich aut niespalinowych od 2030 roku, wydaje się, że nie zmienimy swoich przyzwyczajeń w najbliższej dekadzie, stąd zapotrzebowanie na duże parkingi w miejscach pracy czy przy centrach handlowo-usługowych. Skoro mamy coraz więcej parkingów, to czy możemy wykorzystać je efektywnie do zazieleniania?

W Polsce w 2020 roku mieliśmy 571 aut na tysiąc mieszkańców, co plasuje kraj pomiędzy Włochami 625 a Niemcami 551. Poniżej pięciuset pojazdów notowały takie państwa jak Hiszpania czy Francja. Duńczycy natomiast przodują wśród odsetka gospodarstw domowych nieposiadających auta, jest ich ponad 70%. Pokazuje to, że poziom zamożności nie ma bezpośredniego związku ze wzrostem zapotrzebowania na samochody, a kraje skandynawskie traktują transport publiczny jako ważne, potrzebne i użyteczne rozwiązanie. Nad Wisłą własne auto wciąż jest uznawane za potrzebę ważniejszą wobec rozwoju transportu publicznego.

Przy tej okazji warto wspomnieć o zjawisku wykluczenia transportowego, które obok wielu innych staje się kluczowym wyzwaniem z perspektywy 14 milionów ludzi mieszkających poza dużymi ośrodkami miejskimi[2]. Często całe gminy nie organizują transportu publicznego oraz nie dociera do nich zorganizowany transport prywatny. Duże centra przemysłowe, jak również centra handlowe, położone na peryferiach aglomeracji, nie zachęcają do dojazdu rowerem czy komunikacją zbiorową. W miejscach gdzie autobus lub tramwaj dojeżdża, często liczba połączeń jest niedostosowana do potrzeb pracownika czy konsumenta. Skoro brakuje alternatywy samochód staje się „naturalnym” wyborem.

Czy auta lubią zieleń?

Jeżeli wiele osób wybiera auto jako główny środek transportu, to zmaganie się z rozgrzanym niemal do czerwoności powietrzem latem we wnętrzu samochodu, staje się powszechne. Wciągu kilkunastu minut temperatura może osiągnąć 40, a nawet 50 st. Celsjuszastając się niebezpieczna dla każdego żywego organizmu. A gdyby tak można było temu zapobiec?

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie temperatury na parkingach jest sadzenie zieleni. Ponad sto lat temu wiedzieli o tym urbaniści stosując nasadzenia w postaci drzew i krzewów wzdłuż ulic.Wpływa to na bioróżnorodność, ale także skutecznie obniża temperaturę otoczenia.

Właściciele obiektów wielkopowierzchniowych coraz częściej starają się wykorzystywać duże przestrzenie parkingów do wprowadzenia zieleni, co podnosi prestiż i wartość rynkową inwestycji. Zacienione parkingi to mniejsze nagrzewanie się pojazdów oraz powierzchni parkingowej , co pokazuje, że tworzenie zielonych parkingów przy inwestycjach, jest pożądane i przynosi konkretne korzyści.

Jak zazieleniać parkingi?

Oczywiście tworzenie cienia nad autami to tylko jeden z celów, ważnym jest też wykorzystywanie dużych powierzchni do obniżania temperatury powietrza i zatrzymywanie wód deszczowych w glebie poprzez wprowadzanie nasadzeń. Korony drzew potrafią ocienić znaczną powierzchnię i choć ich wprowadzenie jest rozwiązaniem kosztownym, docelowo zyskujemy najwięcej korzyści.Warto stosować także różnego typu stelaże dla roślin pnących, które będą oddzielały  przestrzenie parkingowe. Pnącza w ciągu kilku lat od posadzenia będą tworzyły piękne zielone ściany, a nawet zadaszenia. Wszystko zależy od kształtu konstrukcji pod rośliny czy też poprowadzenia linek do ich rozwoju.

Nie tylko cień jest ważny. Łąki kwietne powstające na obrzeżach inwestycji korzystnie wpływają na utrzymywanie tak ważnej dzisiaj bioróżnorodności. Dodatkowo utrzymują stałą wilgotność dzięki zatrzymywaniu wód gruntowych w swojej glebie. Wprowadzają harmonię do otoczenia kojąc nasze zmysły. Łąki to także idealne otoczenie dla zbiorników retencyjnych, czyli oczek wodnych o niemal dowolnym kształcie lub zbiorników przeciwpożarowych. O zbiornikach retencyjnych, które można obsadzać takimi łąkami pisaliśmy już w wpisie „Jak wprowadzać zieleń do obiektów wielkopowierzchniowych?”.

Parking gąbka?

Place parkingowe to także szansa na realizowanie idei miasta gąbki, czyli mądrej retencji wód opadowych. Zazielenione miejsca parkingowe, przy budowie których użyto przepuszczalnych kruszyw w podłożu, niezagęszczonych gruntów oraz włókien filtracyjnych poza swoją funkcją stają się bogatym w wody opadowe podłożem. Co ważne takie rozwiązania gwarantują stabilność podłoża.

Parkingi mogą być betonową pustynią w naszych miejscach pracy i przed centrami handlowo-usługowymi. Mogą też być zieloną przestrzenią, która nie tylko oczyszcza powietrze i ma dobry wpływ na spowolnienie zmian klimatu, ale także cieszy wzrok i wpływa dobroczynnie na naszą koncentrację oraz samopoczucie. Zacienione parkingi to także pozytywny wpływ na nasze pojazdy, gdyż dzięki niższej temperaturze w aucie nie musimy tracić czasu na przewietrzenie go latem. Także kierowcy używający klimatyzacji docenią fakt, że pojazd zużyje mniej paliwa w pierwszych minutach po włączeniu silnika. Zapewne jest to nasz najbardziej zmotoryzowany wpis na blogu, ale branża zieleniarska także używa samochodów oraz parkingów. Obyśmy wykonywali je i korzystali z nich jak najmądrzej.


[1] Prawie każde (Prawie) każdy Polak ma auto. Staroć, ale i tak się nim chwali, https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/prawie-kazdy-polak-ma-auto-staroc-ale-i-tak-sie-nim-chwali-badanie-60893.html
[2] 14 milionów Polaków nie ma na co dzień dostępu do transportu publicznego, www.forbes.pl/gospodarka/14-milionow-polakow-nie-ma-na-co-dzien-dostepu-do-transportu-publicznego/6r7jjxw

  • Hadart
    marzec 2024

    Dołącz do Nas na Konferencji Greening Modern Cities 2024!

  • Hadart
    luty 2024

    Technologia Hadart Fytotextile®: przyszłość zrównoważonej architektury

  • Hadart
    luty 2024

    WEBINAR 13.03: PLGBC_experts: Green walls and green facades as the element of green infrastructure in cities

Lista artykułów