Zdrowe biuro – jak zadbać o odpowiednią przestrzeń do pracy
Zdrowe biuro to realne wyzwanie współczesności. Jest to też jak najbardziej realny do osiągnięcia w życiu firm wzorzec. Zdrowe biuro istnieje, jest osiągalne i – zaraźliwe. Bo zdrowe biuro to zdrowsi pracownicy o lepszym samopoczuciu, którzy – co naturalne – są bardziej efektywni. Warto podjąć wyzwanie i tworzyć wyłącznie zdrowe przestrzenie, a także „uzdrawiać” te, które wybranych norm jeszcze nie spełniają. Co więc decyduje o kategorii zdrowego biura?
Zadbaj o powietrze
Najprostszym sposobem na poprawę jakości powietrza w biurze jest obecność w nim żywych roślin. Wiele roślin poza świetnym wyglądem, wykazuje cechy pozwalające absorbować zanieczyszczenia powietrza. Na przykład popularny bluszcz pospolity pozwala na eliminację toksyn zawartych w dymie papierosowym, a paproć zwyczajna ma właściwości nawilżające powietrze, co jest dużą zaletą szczególnie w pomieszczeniach klimatyzowanych. Należy też wspomnieć, że rośliny zielone zwiększają zawartość tlenu w powietrzu, a lepsze dotlenienie organizmu, to także lepsza efektywność podczas pracy. Warto także pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń biurowych.
Dostęp do naturalnego światła
Duża ilość naturalnego światła w pomieszczeniu sprawia, że wszystkie czynności związane z czytaniem i przetwarzaniem tekstu stają się łatwiejsze i mniej obciążające dla wzroku. Warto mieć świadomość, że praca z tekstem przy naturalnym świetle spowalnia rozwój wad wzroku. Z tego względu warto wyposażać biura w duże okna, dzięki którym nawet w pochmurny dzień wnętrze będzie stosunkowo jasne. Naturalne światło poprawia zdolności naszego umysłu oraz wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Oczom sprzyja także naturalna paleta barw – biel, szarości i błękity, a przede wszystkim zieleń, która pozwala oczom odpoczywać.
Odpowiednia odległość od monitora
Ochrona naszego wzroku to nie tylko naturalne światło. Ważne jest także pamiętanie o utrzymywaniu odpowiedniej odległości od monitora. Rekomenduje się, aby odległość wzroku od monitora komputera wynosiła przynajmniej 50 cm. Pozwala to uchronić się przed bólem i pieczeniem oczu, a także przed rozwojem lub pogłębieniem wady wzroku. Powinny o tym pamiętać przede wszystkim osoby ze stwierdzoną krótkowzrocznością. Zachowanie zalecanych zasad w postawie podczas pracy siedzącej czy stojącej – również przy biurku i komputerze, to także zmniejszenie ryzyka bólu pleców czy poważniejszych schorzeń kręgosłupa.
Mniej szkodliwych substancji
Kleje i farby używane do produkcji mebli mogą latami wydzielać szkodliwe dla organizmu człowieka substancje. Z tego powodu warto inwestować w materiały wykończeniowe oraz meble dobrej jakości. Te posiadające odpowiednie atesty, będą gwarantem bezpieczeństwa pracowników, zmniejszając tym samym obciążenie układów oddechowego i krążenia, a także skłonność do alergii. Także wykładziny mogą być źródłem szkodliwych toksyn. W tym przypadku również poleca się wybieranie tych, które posiadają odpowiednie atesty. Warto pamiętać także o regularnym czyszczeniu klimatyzacji oraz wentylacji, ponieważ miejsca te mogą być źródłem niebezpiecznych grzybów i innych alergenów.
Ergonomia pracy
Bardzo ważnym elementem w ocenie na ile biuro jest zdrowe, jest zapewnienie odpowiedniej ergonomii pracy. Chodzi więc z jednej strony o taką organizacje przestrzenną stanowisk pracy i ciągów komunikacyjnych, by wykonywane na stałe czynności nie były zbyt uciążliwe; z drugiej o to – by nie pozostawał zbyt długo w bezruchu. Dość dużym wyzwaniem jest takie zrównoważenie pojedynczych stanowisk pracy, jak i całej przestrzeni wspólnej, by pogodzić te dwa cele wpływające na samopoczucie i zdrowie pracowników. Niezwykle ważne – zwłaszcza w dobie walki z pandemią – jest także zapewnienie odpowiednich podziałów przestrzeni – na przykład ściankami, układem mebli czy rzędami donic.
Optymalizacja energetyczna i termoregulacja
Niezwykle ważnym elementem jest odpowiednia temperatura panująca w biurze. Zbyt wysoka może spowodować problemy z koncentracją, duszności o bóle głowy. Zbyt niska – dyskomfort czy nerwowość, obniżając wydajność pracowników. Przepisy mówią o granicznych temperaturach 18 i 30 stopni Celsjusza. Jednak optymalna temperatura dla pracy umysłowej to około 19-21 stopni. W regulacji temperatury doskonale pomagają nie tylko systemy klimatyzacji, ale także rośliny, które stabilizują poziom temperatury. Zieloni sprzymierzeńcy poprawiają też wydolność energetyczną budynków.
Odpowiedni poziom dźwięku
Hałas, a więc dźwięk o nadmiernym natężeniu – przekraczającym poziom 55 decybeli – to oficjalnie uznana kategoria zanieczyszczenia środowiska. Jego degradujący wpływ to nie tylko spustoszenie w aparatach słuchu, ale także zwiększona nerwowość, obniżone skupienie, trudności w wykonywaniu zaawansowanych czynności intelektualnych i zwiększony poziom stresu. Utrzymanie komfortu dźwiękowe jest bardzo ważne, bywa także trudne, zwłaszcza w przestrzeniach typu open space, gdzie na wspólnej przestrzeni pracuje kilkadziesiąt osób, ich komputery, telefony, sprzęt biurowy.
Na ratunek przychodzą wszelkie rozwiązania dźwiękoszczelne – odpowiednie wykończenie powierzchni oraz dobra aranżacja przestrzeni. Ratunkiem jest też wykorzystywanie tłumików – na przykład miękkich okładzin, naturalnych materiałów, takich jak drewno, oraz zieleni – rośliny doskonale obniżają poziom hałasu, hamując także jego kierunkowe rozprzestrzenianie się.
W rzeczywistości XXI wieku biuro stało się przestrzenią, gdzie wiele osób spędza naprawdę istotną część swojego życia. To nawet 160 – 180 godzin w skali miesiąca – co odpowiada czasowi ponad tygodnia liczonego bez przerwy. Warto więc dostosować to miejsce tak, by było ono jak najbardziej przyjazne dla przebywających w nim pracowników. Zdrowe biuro to zdrowsi i bardziej efektywni pracownicy.
Zapraszamy do kontaktu w sprawie projektów i realizacji!
-
Korzyści ekologiczne i ekonomiczne wynikające z tworzenia ogrodów wertykalnych w nowoczesnych inwestycjach
-
Mobilny ogród wertykalny: Jakie są jego zalety?
-
Ogród wertykalny na tarasie: jak go zaaranżować?